W tej lekcji stworzymy pierwszy program za pomocą pakietu QT Creator. Lekcja ta jest kontynuacją lekcji pierwszej, więc dalej będziemy pracować na tym samym projekcie, który stworzylismy w poprzedniej lekcji.
Otwieramy projekt stworzony w poprzedniej lekcji (będzie to plik z rozszerzeniem .pro, np. "moj_program.pro"). Klikamy w menu Plik, a następnie klikamy "Nowy plik lub projekt". Z okna "Nowy..." które nam się wyświetli wybieramy opcję "Plik źródłowy C++" a następnie klikamy OK.
W kolejnym oknie które nam się wyświetli wpisujemy nazwę tworzonego pliku i klikamy dalej.
W oknie, które się wyświetli mamy możliwość wyboru projektu do którego ma przynależeć tworzony właśnie plik. Zobrazowane jest to na poniższym rysunku.
Wybieramy stworzony przez nas w poprzednej lekcji projekt i klikamy zakończ. Właśnie stworzyliśmy nasz pierwszy plik w naszym pierwszym projekcie.
Na tym etapie pracy nasz ekran QT Creatora powinien wyglądać następująco:
Kolejnym krokiem będzie wklejenie poniższego kodu do okna edycji programu QT Creator. Jest to przerobiony program "Hello world!" ponieważ mnie denerwuje wypisywanie w programach dla początkujących sekwencji Hello world.
1 #include <QApplication> 2 #include <QLabel> 3 4 int main(int argc, char *argv[]) 5 { 6 QApplication app(argc, argv); 7 QLabel label("Pierwszy program"); 8 label.show(); 9 return app.exec(); 10 }
Kolejnym etapem jest naciśnięcie przycisku z symbolem młotka, co spowoduje zbudowanie i zlinkowanie naszego programu a następnie naciśnięcie przycisku z symbolem zielonej strzałki, co spowoduje uruchomienie naszego programu.
Nasz pierwszy program moze nie jest imponujący ale od czegoś trzeba zacząć, a najlepiej od czegoś prostego.
Następnym krokiem będzie wyjaśnienie wszystkiego linijka po linijce (zaznaczam, że jestem kompletnym amatorem więc mogę się mylić w wielu kwestiach ale postaram się wszystko wyjaśnić tak jak powinno być), chciałem aby tłumaczenie było jak najprostsze, żeby nie przekazywać od razu skomplikowanych informacji tylko, żeby osoba, która zaczyna naukę programowania mogła zdobyć minimum potrzebnych informacji.
W ten sposób stworzyliśmy bardzo prosty program. W celu poznania dokładniejszych funkcji użytych w tym programie odsyłam na stronę http://doc.trolltech.com/4.3/classes.html.